Według Deloitte aktywność portalu społecznościowego Facebook przyczyniła się do stworzenia 232 tys. miejsc pracy w Europie. Na popularności serwisu korzystają m.in. dostawcy urządzeń mobilnych i usług internetowych. - Szacuje się, że w ubiegłym roku wartość sprzedaży sprzętu i dostaw łączy szerokopasmowych wyniosła 6,5 mld euro - napisano w opublikowanym w środę raporcie „Measuring Facebook’s Economic impact in Europe".
Facebook fenomenem na skalę globalną
Autorzy badania wskazali, że Facebook stał się fenomenem na skalę globalną, nie tylko ze względu na stworzenie nowego modelu komunikowania się użytkowników internetu. - Jego wyjątkowa pozycja wynika także z ekonomicznego wpływu, który wywiera na inne podmioty - napisano w komunikacie. Do działań bezpośrednich zalicza się m.in. wydatki Facebooka na pensje pracowników, podatki oraz zysk wygenerowany z aktywności w 2011 r., a także wartość wytworzoną w różnych gałęziach przemysłu związanych z dostawami dla firmy.
- Szacuje się, że wymienione wyżej obszary działalności generują wartość dodaną w wysokości 214 mln euro, z czego 124 mln euro płynie bezpośrednio z działalności Facebooka, i utrzymują ponad 3 tys. miejsc pracy w Europie, w tym 600 osób to bezpośredni pracownicy zatrudnieni przez portal - wskazali eksperci Deloitte.
Wzrost świadomości wybranych marek - wzrost sprzedaży
Mierząc oddziaływanie Facebooka na gospodarki państw UE w szerszej perspektywie, eksperci Deloitte oszacowali wielkość wpływów, które uzyskują inne podmioty, dzięki korzystaniu z platformy stworzonej przez serwis. Chodzi np. o wzrost świadomości wybranych marek, a co za tym idzie - zwiększenie sprzedaży.
Osobne miejsce w analizie zajął wzrost popytu na nowoczesne technologie, stymulowany przez użytkowników portalu. Z opracowania wynika, że całkowita wartość wpływu Facebooka na gospodarki 27 krajów Unii Europejskiej i Szwajcarii w 2011 r., z uwzględnieniem działalności innych podmiotów, wyniosła 15,3 mld euro, a także przyczyniła się do stworzenia 232 tys. miejsc pracy. - Największy udział w tej kwocie mają działania przedsiębiorstw, które wykorzystują Facebooka do promocji swoich usług i produktów, m.in. poprzez tworzenie reklam i aplikacji, które za pośrednictwem portalu trafiają do docelowego konsumenta. Dodatkowe przychody pochodzą z budowy modyfikacji korporacyjnych stron internetowych, które muszą w obecnych czasach być kompatybilne z serwisem społecznościowym. Niemałe znaczenie ma także działalność reklamowa; ocenia się, że same wydatki na płatne reklamy to suma rzędu 700 mln euro - powiedział partner zarządzający działem Technologii, Mediów i Telekomunikacji Deloitte w Europie Środkowej Dariusz Nachyła.
Z wyliczeń Deloitte wynika, że najwięcej korzyści z działalności Facebooka i powiązanych z nim podmiotów odniosły Niemcy i Wielka Brytania. Przełożyło się to na wkład do PKB każdego z tych krajów na poziomie 2,6 mld euro. Na trzecim miejscu znalazły się Włochy, z wpływem na poziomie 2,5 mld euro. Te kraje są także liderami pod względem liczby stanowisk pracy, które wspierane są przez działalność Facebooka – łącznie jest to około 100 tys. pracowników. Autorzy badania wskazują, że trudno ocenić dokładny wpływ Facebooka na polską gospodarkę. - Biorąc jednak pod uwagę proporcje PKB oraz poziom popularności Facebooka w Polsce, można szacować go na około 150-200 mln euro rocznie – ocenił Nachyła.
eb, pap