Ponad 20 proc. polskich przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw w ostatnim roku często spotkało się z nierzetelnością ze strony kontrahentów, a blisko 64 proc. sporadycznie - wynika z badania. Tylko 15 proc. firm twierdzi, że nie miało do czynienia z opóźnionymi płatnościami. Natomiast 78 proc. z grona tych przedsiębiorstw, które trafiły na nieuczciwych klientów, straciło na tym od kilku do kilkuset tysięcy złotych.
Krajowy Rejestr Długów wskazał, że w 45 proc. przypadków straty te nie były duże - sięgały bowiem kilku tysięcy złotych, ale w 33 proc. przypadków nierzetelność klientów kosztowała ankietowane firmy kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych. "Oczywiście nominał nie mówi wszystkiego o znaczeniu takiej straty dla kondycji finansowej firmy w oderwaniu od wielkości jej obrotów i zysków, bo dla mikroprzedsiębiorstwa kilka tysięcy złotych, które nie wpłynęły na konto, może przesądzić o jego upadłości" - stwierdzili eksperci Krajowego Rejestru Długów w komentarzu. Eksperci poinformowali też, że w pierwszym kwartale tego roku wydłużył się średni czas oczekiwania na zapłatę, który wynosi dziś 4 miesiące i 12 dni. W poprzednim kwartale średni okres oczekiwania na zapłatę wynosił 4 miesiące i 9 dni.
Autorzy badania zwracają uwagę też na to, że termin płatności 15 proc. przeterminowanych faktur upłynął 12 miesięcy temu - takie płatności są już uznawane za stracone. Ponadto prawie 36 proc. firm tłumaczyło, że nie płaci w terminie swoim kontrahentom, bo same nie otrzymały zapłaty, a 35 proc. wskazało, że z tego powodu ogranicza inwestycje. "Rosną też średnie koszty ponoszone przez firmy w związku z nieterminowymi płatnościami i sięgają już 8 proc. wszystkich kosztów działalności" - napisano w komunikacie Krajowego Rejestru Długów.
PAP, arb