Litewsko-białoruski spór uderzy w Orlen. Paliwo z Możejek dojedzie do nas okrężną drogą

Litewsko-białoruski spór uderzy w Orlen. Paliwo z Możejek dojedzie do nas okrężną drogą

PKN Orlen
PKN Orlen Źródło:Shutterstock / Karolis Kavolelis
W efekcie poszerzenia przez władze litewskie sankcji przeciw Białorusi należąca do Orlenu rafineria w Możejkach będzie wysyłać paliwa na Ukrainę przez Polskę. Dotychczas korzystała z krótszego szlaku białoruskiego.

Orlen Lietuva wykorzysta w tym celu jedyny terminal przeładunkowy na litewsko-polskiej granicy w Mockavie. „Analizowane są również inne kierunki przewozu towarów, które będą optymalne zarówno z ekonomicznego, jak i logistycznego punktu widzenia. W związku z tym wprowadzone wstrzymanie przewozu towarów na granicy litewsko-białoruskiej ma neutralny wpływ na działalność Grupy Orlen” – napisała spółka w odpowiedzi na pytania zadane przez „Dziennik Gazetę Prawną”.

Litwa nakłada sankcje na Białoruś, Białoruś nie pozostaje dłużna

Litewskie sankcje są następstwem brutalnego tłumienia protestów opozycji przez władze Białorusi.

Litwa zablokowała eksport nawozów potasowych przez port w Kłajpedzie, zrywając kontrakt przewozowy. Białoruś obok Kanady i Rosji należy do największych producentów tego typu nawozów na świecie, zaś państwowy gigant Biełaruśkalij – do najważniejszych przedsiębiorstw na rynku nawozów. Białoruski potas chętnie kupują odbiorcy w Chinach i Indiach, które sankcji na Mińsk nie nałożyły. Dlatego litewsko-białoruski spór w dalszej perspektywie może mieć globalne konsekwencje, także dla i tak fatalnych relacji Wilna z Pekinem – wyjaśnia „DGP”.

W odwecie 7 lutego Mińsk zablokował tranzyt paliw i nawozów z Litwy na Ukrainę. Z jednej strony uderzyło to w interesy litewskich firm – a rykoszetem także w Orlen – a z drugiej w samą Ukrainę, która silnie jest uzależniona od benzyny z Rosji.

Konieczna bliższa współpraca Litwy i Polski

Grzegorz Kwieciński z KUKE zauważył, że wydłużenie drogi transportu towarów produkowanych przez firmy na Litwie oznacza dla nich wyższe koszty, a w efekcie mniej konkurencyjne ceny. Konieczna będzie bliższa współpraca polsko-litewska w sferze logistyki.

Pierwsze kroki w tym kierunku już zostały podjęte. Na początku lutego litewska spółka kolejowa LTG Cargo poinformowała, że zainwestuje w naszym kraju 47 mln euro w celu rozwijania nowych połączeń przechodzących przez Polskę. Badana jest też możliwość przewozu towarów przez Polskę na Ukrainę i do Turcji.

Czytaj też:
Orlen z ofensywą na Bałtyku. Koncern stara się o siedem koncesji na farmy wiatrowe

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna