Patrząc na zmiany, jakie zachodzą na rynku pracy w związku z transformacją cyfrową, większość respondentów (75 proc. w Polsce, 76 proc. na świecie) jest zdania, że ich praca znacznie się zmieni, ale raczej w dłuższej perspektywie, 6-10 lat. Spośród tych, którzy pozytywnie oceniają wpływ nowych technologii na rynek pracy, 40 proc. (41 proc. globalnie) ma nadzieję, że nowe narzędzia będą w stanie rozwiązać ważne problemy, a 41 proc. (39 proc. globalnie) spodziewa się, że ich praca stanie się ciekawsza, podano.
Brak specjalistów
„76 proc. prezesów firm na świecie jako główne wyzwanie dla rozwoju biznesu wskazuje na dostęp do kluczowych kompetencji. Bardzo wielu szefów przedsiębiorstw, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, mówi o rosnących problemach z rekrutacją pracowników. W Polsce automatyzacja pracy z jednej strony może częściowo rozwiązać problem pogłębiającej się luki na rynku pracy, z drugiej zaś rodzi po stronie pracodawców odpowiedzialność za rozwój umiejętności swojej kadry, która musi nauczyć się pracy w cyfrowym środowisku” – powiedział prezes PwC na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie Adam Krasoń, cytowany w komunikacie.
Jak zauważają eksperci PwC, głównym powodem, dla którego polscy pracownicy obawiają się automatyzacji, jest to, że może ona całkowicie przejąć ich zadania - taką możliwość zakłada 60 proc. badanych.
„Pracownicy w Polsce są bardzo świadomi zmian, jakie zachodzą w związku z cyfryzacją. Ich praca już teraz wygląda inaczej niż jeszcze kilka lat temu, a tempo transformacji nie zwalnia. W związku z tym większość z nich za oczywiste uznaje konieczność zdobywania nowych umiejętności, dopasowanych do zmieniającej się rzeczywistości. Chęć podnoszenia kompetencji, a nawet przekwalifikowania, wyraża 89 proc. badanych, przy średniej globalnie na poziomie 77 proc”. – dodał lider transformacji, partner w PwC Jan Tokarski.
Żeby nie zostać w tyle
Obecnie 87 proc. osób, które wzięły udział w badaniu PwC w Polsce, przyznaje, że aby lepiej zrozumieć nowe technologie, uczestniczy w kursach i szkoleniach (77 proc. globalnie). Dlatego też jedynie 18 proc. respondentów w Polsce (24 proc. globalnie) obawia się, że może nie mieć odpowiednich kompetencji do wykonywania pracy w przyszłości, a 15 proc. twierdzi, że nie będzie w stanie zdobyć nowych umiejętności, wskazano również.
Ogromną rolę w procesie dopasowywania wiedzy pracowników do nowej rzeczywistości odgrywają pracodawcy. Obecnie - zdaniem badanych - 73 proc. pracodawców zapewnia możliwość udziału w szkoleniach w zakresie kompetencji cyfrowych. Bierze w nich udział 27 proc. pracowników, a 71 proc. kształci się indywidualnie.
„Postęp w zakresie digitalizacji wykluczy wiele zawodów w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Z drugiej strony - istniejące zawody i stanowiska pracy podlegać będą dynamicznej transformacji. Powstanie też wiele nowych zawodów, wymagających zupełnie innych niż dzisiaj umiejętności, zwłaszcza w obszarze cyfrowym. Zwiększone wymagania rynku w tym zakresie będą miały największe znaczenie dla obszaru edukacji publicznej i zawodowej” – podsumował Tokarski.
Badanie zostało przeprowadzone w lipcu 2019 na łącznej próbie 22098 osób z 11 krajów: RPA, Niemiec, Holandii, Indii, Australii, Francji, Singapuru, Chin, USA, Wielkiej Brytanii i Polski. W Polsce odpowiedzi udzieliło 2010 respondentów.
Czytaj też:
Rośnie ilość likwidowanych miejsc pracy. Rozwiązania zagadki trzeba szukać w danych demograficznych