Nieudana promocja Biedronki. Sieć rozda klientom vouchery na 150 zł

Nieudana promocja Biedronki. Sieć rozda klientom vouchery na 150 zł

Biedronka
Biedronka Źródło: Shutterstock
Prezes UOKiK uznał, że akcja promocyjna Biedronki pod nazwą „Magia rabatów” naruszała prawa konsumentów. Jej uczestnicy mogą teraz otrzymać od sieci handlowej voucher na 150 zł. Podpowiadamy, jak się o niego ubiegać.

Czy w 2022 roku wziąłeś udział w promocji „Magia rabatów” w Biedronce, żeby taniej kupić świąteczne prezenty? Mogłeś się rozczarować, gdy okazało się, że bonusowy voucher obejmuje tylko niektóre kategorie produktów. Niezadowolonych było na tyle wielu, że sprawą zajął się prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Klienci skarżyli się na promocję Biedronki

Posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/ lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy. W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić. Materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia. Ze skarg, które otrzymywał Urząd wynikało, że konsumenci byli zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii.

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Jedną z nich było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher.

Tomasz Chróstny o nieuczciwych promocjach

– Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów. Grudniowa promocja w sklepach Biedronka zamiast miłym, przedświątecznym bonusem, stała się dla konsumentów kłopotliwym doświadczeniem – ocenił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych.

UOKiK nałożył karę na Biedronkę. Na jakich zasadach jest przyznawany nowy voucher?

Benefity dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają od spółki bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, który będzie:

  • przyznany automatycznie na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji;
  • można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów;
  • nie będzie podlegał wymianie na gotówkę;
  • będzie ważny rok od dnia jego wydania.

Czytaj też:
Czterodniowy tydzień pracy w Biedronce? „Jeśli ludzie będą jeść przez cztery dni w tygodniu”
Czytaj też:
Znalazł gazetkę z hipermarketu sprzed 20 lat. Gdy zobaczycie ceny, nie uwierzycie własnym oczom

Opracowała:
Źródło: Wprost