W pierwszej tarczy antykryzysowej zawarto zapisy, które pozwalają Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych na bardziej szczegółową kontrolę zawieranych umów o dzieło. Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna, ZUS rozpoczął właśnie korzystać z nowych możliwości.
Jak wynika z zapisów ustawy z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2021 roku osoba zlecająca dzieło ma obowiązek informowania o tym ZUS.
Kto musi zgłosić umowę do ZUS?
Chodzi o każdą osobą, z którą pracodawca podpisuję umowę o dzieło, a która nie pozostaje z nim w stosunku pracy. „Obowiązek dotyczy wszystkich umów o dzieło zawartych przez płatnika składek/osobę zlecającą dzieło z osobą, z którą nie pozostaje się w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy osoba nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy”. – informuje Dziennik Gazeta Prawna.
Zgłoszenie do ZUS musi wpłynąć nie później niż siedem dni od zawarcia umowy. Wzór pisma ma określić rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Czytaj też:
Wakacje za 100 mln zł opłacone Bonem Turystycznym. ZUS publikuje dane