Działalność gospodarczą można w dowolnym momencie zawiesić (jeśli przedsiębiorca nie zatrudnia pracowników), można ją również zlikwidować. Zamknięcie firmy niesie ze sobą jednak kilka obowiązków, których trzeba dopełnić w odpowiednich instytucjach. O ile zawieszenie działalności ma charakter czasowy, a firmę można ponownie uruchomić w dowolnym momencie, o tyle likwidacja działalności gospodarczej to sprawa bardziej wiążąca.
Jak wyrejestrować firmę?
Zakończenie działalności gospodarczej oznacza konieczność poinformowania o tym fakcieCentralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Aby dopełnić formalności, trzeba wysłać wniosek do CEIDG z datą zakończenia działalności firmy. Wniosek ten automatycznie zostanie przekazany do ZUS, który wykreśli daną osobę jako płatnika składek.
Gdzie złożyć wniosek do CEIDG?
Wniosek o wyrejestrowanie z CEIDG można złożyć online, za pośrednictwem poczty lub osobiście. Formularz wniosku znajdziemy na stronie Biznes.gov.pl
Zamknięcie firmy a wyrejestrowanie z ZUS
W ciągu siedmiu dni od zamknięcia działalności gospodarczej, właściciel firmy powinien wyrejestrować z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby zgłoszone do ubezpieczeń. Dotyczy to nie tylko ewentualnych współpracowników, ale też członków rodziny.
Likwidacja firmy a podatek dochodowy
Likwidując działalność gospodarczą, należy sporządzić wykaz składników majątku twojej firmy oraz spisu z natury na dzień zamknięcia działalności. W wykazie powinny znaleźć się wszystkie towary i przedmioty, które są na stanie firmy, ale nie są własnością właściciela.
Należy też pamiętać, że za ostatni miesiąc działalności firmy trzeba zapłacić podatek na normalnych zasadach. Podatnicy VAT muszą powiadomić urząd skarbowy o zakończeniu działalności. Mają na to 7 dni od dnia zakończenia działalności.
Czytaj też:
Kiedy można zawiesić działalność gospodarczą? Przepisy są jasneCzytaj też:
Zatrważające dane resortu finansów. Polacy oszukują na miliardy złotych