Dziś mija 30 lat od momentu, gdy ze stacji Wilanowska po raz pierwszy ruszyły dwa pociągi metra w Warszawie (jeden ruszył w stronę Kabat, drugi w stronę Politechniki). Pierwszą linię warszawskiego metra w pełnej krasie oddano w 2008 roku, kiedy zakończono budowę odcinka na Bielanach. Obecnie pasażerowie mogą korzystać z 39 stacji metra, a łączna długość tras to prawie 40 km.
Metro w Krakowie. Kiedy ruszą prace?
Tymczasem jeszcze w tej dekadzie ma ruszyć budowa metra w Krakowie. Przyspieszenie prac w sprawie tej inwestycji było jedną z przedwyborczych obietnic Aleksandra Miszalskiego, który rok temu wygrał wybory prezydenckie w Krakowie. Zdaniem jednego z jego zastępców Stanisława Mazura, realny termin rozpoczęcia inwestycji to przełom 2028 i 2029 roku.
– Od początku mówiliśmy, że przełom lat 2028 i 2029 to realny moment rozpoczęcia inwestycji. Oczywiście wszystko zależy od przebiegu wielu złożonych procesów: administracyjnych, środowiskowych, technicznych, finansowych. Wszystkie te elementy muszą się zgrać, ale na dziś nie ma podstaw, by rewidować ten plan – powiedział w rozmowie z serwisem krknews.pl wiceprezydent Krakowa.
Mazur podkreśla, że mówienie dziś o opóźnieniach „byłoby nieuzasadnione". – Proces projektowania i przygotowania metra jest wielowątkowy. Przykład: obecnie procedujemy decyzję środowiskową dla 6 kilometrów trasy, a cała linia ma ich mieć 26. Równolegle wytyczamy przebieg trasy, prowadzimy rozmowy z instytucjami finansującymi, uzgadniamy kwestie techniczne. Jeśli w jednym obszarze prace się przeciągają, nadrabiamy w innym. Przy tak dużej inwestycji to zupełnie naturalne – tłumaczy samorządowiec.
Pierwszy odcinek linii metra ma liczyć 6 kilometrów długości. Będzie prowadził z Nowej Huty do ul. Piastowskiej. W kolejnych etapach linia miałaby zostać przedłużona na wschód – w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód – w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości.
Szacuje się, że koszt budowy pierwszej linii metra w Krakowie to ok. 13 mld zł.
Czytaj też:
Historyczny moment. Metro dotarło do polskiej wsiCzytaj też:
Historyczna decyzja. Krakowska kuria zapłaci za użytkowanie kościoła