Izera wciąż w sferze marzeń. NIK wzięła pod lupę spółkę, która ma wyprodukować polskiego elektryka

Izera wciąż w sferze marzeń. NIK wzięła pod lupę spółkę, która ma wyprodukować polskiego elektryka

Izera na Południowej Obwodnicy Warszawy
Izera na Południowej Obwodnicy Warszawy Źródło:GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła spółkę, która ma wyprodukować pierwszy polski samochód elektryczny – Izerę. Wciąż nie wiadomo, gdzie zbudowana zostanie fabryka, w więc oddala się data premiery samochodu.

Kontrolerzy Najwyższej Izby Kontroli wzięli pod lupę działania firmy Electromobility Poland (EMP), która prowadzi prace nad stworzeniem polskiej marki samochodu elektrycznego Izera. Kontrolerów zainteresowała m.in. kwestia zatrudnienia, wynagrodzeń i gospodarności ­– podaje Business Insider. NIK nie ma większych zastrzeżeń: „NIK ocenia pozytywnie, w ramach zbadanej próby, wydatkowanie – pod kątem prawidłowości dokonywania przez EMP wydatków – środków finansowych w latach 2016-2022” – czytamy.

Izera: wciąż nie wiadomo, gdzie będzie fabryka samochodów elektrycznych

Spółka „w sposób prawidłowy zorganizowała strukturę projektową i podejmowała działania mające na celu realizację założeń projektu, a wydatki w ramach zbadanej próby były gospodarne” – napisano w podsumowaniu pokontrolnym NIK. Pozytywnie oceniono również sposób dokonywania wyboru kontrahentów.

Nie dało się jednak całkowicie uniknąć uchybień. Do najważniejszych należały opóźnienia w realizacji projektu. Mimo dofinansowania w wysokości 500 mln zł przedsięwzięcie nadal znajduje się w fazie przygotowań. Spółka nadal nie ma też terenu pod budowę fabryki, w której ma być produkowany polski elektryk. Według planów spółki Electromobility Poland fabryka, w której ma powstać pierwsze polskie auto elektryczne ma zostać wybudowana w Jaworznie. Jednak teren pod tę inwestycję wciąż nie jest własnością spółki. Dopiero teraz rozpisano przetarg na działkę o powierzchni 300 hektarów, która jest położona w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, która wchodzi w obręb Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Cena wywoławcza wynosi 128 milionów złotych – informuje „Rzeczpospolita”.

Prezes ElectroMobility Poland zapewnił, że kierowana przez niego spółka weźmie udział w przetargu. O działkę ubiegać się będą też inni inwestorzy. Gdyby nie udało się kupić działki pod budowę fabryki Izery, EMB twierdzi, że posiada alternatywne lokalizacje, nie podając jednak żadnych szczegółów.

Kontrolerzy mają zastrzeżenia do lokalizacji fabryki w Jaworznie: według nich nie przeanalizowano dość dokładnie także innych potencjalnych miejsc do budowy zakładu.

Czytaj też:
Legendarne włoskie biuro stylistyczne „poprawi” polską Izerę
Czytaj też:
Polski elektryk Izera powstanie na chińskiej platformie Geely

Opracowała:
Źródło: Business Insider / Rzeczpospolita