Polska: galerie handlowe pną się w górę

Polska: galerie handlowe pną się w górę

Dodano:   /  Zmieniono: 
Na brak miejsc, w których można zrobić zakupy, Polacy narzekać nie mogą (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Polska znalazła się na trzecim miejscu, za Rosją i Turcją, pod względem ilości nowo wybudowanej powierzchni handlowej w 2011 r., wśród 34 państw europejskich. Prognozy na ten rok sytuują nas na szóstej pozycji - wynika z danych Cushman & Wakefield. W Rosji w 2011 r. przybyło 1,364 mln metrów kwadratowych powierzchni handlowej, w Turcji - 1,087 mln m kw., a w Polsce 554,2 tys. m kw. Czwarte miejsce zajęły Włochy z 383,1 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej.
Analitycy C&W prognozują, że w latach 2012-2013 najwięcej powierzchni handlowych przybędzie w Rosji (2,288 mln m kw.), Turcji (1,161 mln m kw.) i Francji (1,078 mln m kw.). Polska znalazła się na szóstym miejscu z 686,1 tys. m kw.

Starszy analityk z działu wycen i doradztwa Cushman & Wakefield w  Polsce Katarzyna Michnikowska zwróciła uwagę, że w naszym kraju w 2011 r. odnotowano wzrost podaży oraz zadowalający popyt ze strony głównych międzynarodowych i krajowych sieci handlowych. Ekspert dodała, że mimo trudności z uzyskiwaniem finansowania rozpoczęto budowę kilkunastu nowych inwestycji. Wśród największych obiektów oddanych do użytku w 2011 r. w Polsce wymieniono w raporcie: Millenium Hall w Rzeszowie i Galerię Kaskada w  Szczecinie. W Gdyni rozpoczęto drugi etap budowy centrum handlowego Wzgórze, a na Śląsku realizowane są dwie największe inwestycje handlowe w  Polsce: Europa Centralna Park w Gliwicach i Galeria Katowicka w  Katowicach. - Szacujemy, że rok 2012 będzie zbliżony do ubiegłego pod względem podaży, popytu, stawek czynszowych oraz aktywności na rynku inwestycyjnym - prognozuje Michnikowska.

Z danych firmy doradczej Jones Lang LaSalle (JLL) wynika, że w  pierwszym kwartale 2012 r. w mniejszych polskich miastach - o liczbie ludności poniżej 100 tys. - oddano do użytku 68 proc. nowej powierzchni handlowej. Według przewidywań analityków, ten rok przyniesie wzrost podaży powierzchni w centrach handlowych w Polsce o ok. 445 tys. m kw. Aktualnie w budowie jest ok. 755 tys. m kw. - 87 proc. tej powierzchni dadzą nowe obiekty. Pozostała część będzie rezultatem rozbudowy już istniejących centrów.

Z kolei z raportu C&W wynika, że w latach 2012-2013 może powstać w  Europie 10,9 mln m kw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 6,4 mln trafi na rynek jeszcze w tym roku. Zdaniem ekspertów możliwe są jednak kolejne opóźnienia, a liczba przygotowywanych obiektów może się zmniejszyć wskutek opóźnień lub wstrzymania realizacji inwestycji. Najwięcej (61 proc.) nowej powierzchni ma powstać w Europie Środkowo-Wschodniej. Na Rosję i Turcję przypada ok. 32 proc. planowanej nowej podaży powierzchni w centrach handlowych. W Europie Zachodniej w  czołówce krajów pod względem liczby przygotowywanych projektów są Francja i Włochy.

W 2011 r. w Europie oddano do użytku łącznie 5,9 mln m kw. nowej powierzchni handlowej. Spadek podaży nowej powierzchni w centrach handlowych w porównaniu z 2010 r. odnotowano w 19 z 34 badanych krajach. Największy wystąpił w Czechach, Austrii, Chorwacji, na Słowacji oraz w  Bułgarii, gdzie po rekordowym wzroście podaży powierzchni w centrach handlowych w 2010 r., w ubiegłym roku nie ukończono żadnych nowych inwestycji. W Niemczech w ubiegłym roku oddano do użytku najmniej powierzchni od 1989 r.

Cushman & Wakefield jest firmą świadczącą usługi doradcze na  rynku nieruchomości komercyjnych. Spółka zatrudnia ponad 14 tys. pracowników w  235 biurach w 60 krajach i zarządza aktywami o wartości ponad 5,5 mld dolarów. C&W definiuje centrum handlowe jako zarządzany centralnie obiekt handlowy o powierzchni najmu brutto ponad 5 tys. m kw. Analiza nie obejmuje centrów wyprzedażowych i parków handlowych.

PAP, arb