Offset dla Amerykanów?

Offset dla Amerykanów?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Sekcja krajowa przemysłu zbrojeniowego NSZZ "S" żąda renegocjacji umowy offsetowej na zakup samolotu F-16, bo - jak twierdzi - Amerykanie minimalizują udział w niej polskiej "zbrojeniówki".
"Uważamy, że dalsza manipulacja przy ustawie o umowach kompensacyjnych, mająca na celu zmniejszenie udziału polskiego przemysłu obronnego w offsecie bezpośrednim, jest niedopuszczalna i będzie działaniem na szkodę polskiej gospodarki. Jeżeli dalsze próby renegocjacji umów nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, wnosimy o unieważnienie zawartej umowy i ponowne rozpisanie przetargu na zakup samolotu wielozadaniowego" - czytamy w  dokumencie podpisanym przez przewodniczącego sekcji Stanisława Głowackiego.

Umowy kompensacyjne związane z zakupem sprzętu i uzbrojenia dla  naszej armii miały być "kołem zamachowym" dla całej gospodarki, a  w szczególności miały wspomóc procesy restrukturyzacyjne polskiego przemysłu obronnego. "Niestety, manipulacje sejmowe i rządowe przy ustawach, brak odpowiednich negocjatorów, arogancja oraz pomijanie opinii ekspertów i menadżerów spowodowały, że z tych zamierzeń pozostają tylko wspomnienia" - uważają związkowcy.

W ich opinii "polski przemysł obronny, który miał być największym beneficjentem umów kompensacyjnych, do chwili obecnej nie otrzymał nic. Przysłowiowe +wiatraki+ dla WZR Rawar są tego przykładem" -  oceniają autorzy stanowiska.

Dotychczasowe propozycje offsetowe są w większości lokowane w  firmach z kapitałem amerykańskim. Jednak "brak dostępu do  najnowocześniejszych technologii wyrobów finalnych czyni działania offsetowe nieuczciwymi i niepoważnymi" - dodają działacze związkowi.

Według solidarnościowej "zbrojeniówki", nie można dopuścić do  tego, by ogromne pieniądze polskiego podatnika, przeznaczone na  modernizację armii, zostały zmarnowane. "W ten sposób nie  postępują nawet najbogatsi" - apelują związkowcy.

Umowy związane z zakupem przez Polskę 48 samolotów wielozadaniowych F-16, produkowanych przez amerykański koncern Lockheed Martin, zostały podpisane w kwietniu 2003 roku. Amerykanie zobowiązali się do zrealizowania offsetu - czyli inwestycji w polską gospodarkę, kompensujących zakup samolotów -na kwotę 6,028 mld USD. Zadeklarowali jednak rozpoczęcie inwestycji offsetowych o wartości 12,5 mld USD. Umowa offsetowa zawiera 44 projekty obejmujące 74 konkretne zobowiązania. 16 projektów to  inwestycje bezpośrednie w przemysł zbrojeniowy. 28 dotyczy produkcji i działalności cywilnej. Na wypełnienie zobowiązań offsetowych producent F-16, Lockheed Martin, ma 10 lat.

em, pap