Ważne zmiany dla pracowników. Firma będzie musiała zwrócić pieniądze już nie tylko za okulary

Ważne zmiany dla pracowników. Firma będzie musiała zwrócić pieniądze już nie tylko za okulary

Mężczyzna w okularach przed komputerem, zdjęcie ilustracyjne
Mężczyzna w okularach przed komputerem, zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock / Gorodenkoff
Te zmiany mają zwiększyć komfort pracowników. Pracodawcy muszą przygotować się na nowe obowiązki, które mogą mieć wpływ na koszty zatrudnienia.

Pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, których obowiązki zawodowe wykonywane są przed ekranem komputera najprawdopodobniej wiedzą, że pracodawca ma obowiązek zwrócenia im części kosztów okularów korekcyjnych, których noszenie zalecił lekarz. Od 17 listopada ten obowiązek zostanie rozszerzony.

Zwrot za okulary i szkła kontaktowe

Zgodnie z najnowszymi zmianami w Kodeksie pracy nowe udogodnienia otrzymają pracownicy, którzy swoje obowiązki wypełniają przy ekranach komputerów. Chodzi nie tylko o dopłaty, ale także o nowe wytyczne dotyczące stanowisk pracy.

Nowelizacja przepisów, która wchodzi w życie 17 listopada ma zdaniem rządu poprawić komfort pracy i dostosować polskie przepisy do rozwoju technologicznego. W prawie dostrzeżono w końcu m.in. osoby, które na co dzień zamiast z okularów, korzystają ze szkieł kontaktowych. Od 1990 roku w prawie zapisana jest możliwość ubiegania się o dopłaty od pracodawcy przy wymianie okularów. Teraz, po 33 latach przepis ten zostanie rozszerzony także o szkła kontaktowe.

Jest to o tyle ciekawe, że zakup okularów jest przeważnie transakcją jedną na kilka lat. Soczewki kontaktowe kupuje się zdecydowanie częściej. Może to więc dodać nieco więcej procedur, chyba że pracodawca z pracownikiem umówią się np. na rozliczenie raz w roku.

Nowe stanowiska pracy

Dopłaty do szkieł kontaktowych to jednak nie wszystko. Zmiany są dużo szersze i nie dotyczą wyłącznie pracowników z wadą wzroku. Od 17 listopada (a de facto maksymalnie sześć miesięcy od wprowadzenia przepisów), pracodawcy będą musieli także dostosować miejsca pracy dla osób wykonujących obowiązki służbowe przy komputerach.

W nowelizacji przepisów zawarto obowiązek zapewnienia pracownikowi monitora stacjonarnego lub podstawki umożliwiającej takie ustawienie monitora komputera przenośnego, aby górna krawędź jego ekranu znajdowała się na wysokości oczu pracownika. Na stanowisku pracy będzie musiała się znajdować także dodatkowa klawiatura i mysz.

„Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika” – czytamy w załączniku do rozporządzenie Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.

Czytaj też:
Poszli do pracy i nie wrócili do swoich domów. Raport PIP o wypadkach w pracy
Czytaj też:
Coraz więcej wypadków w pracy. Inspektorzy PIP ostrzegają

Opracował:
Źródło: WPROST.pl / MRiPS