Polacy nie inwestują już tak chętnie w złoto. Znaczący spadek

Polacy nie inwestują już tak chętnie w złoto. Znaczący spadek

Złoto
Złoto Źródło:Shutterstock / Lisa-S
W większości państw świata ubywa osób inwestujących w złoto. Trend ten dotyczy również Polski. Według szacunków Mennicy Skarbowej kupiliśmy w tym roku nawet o 50 proc. mniej złota niż w rekordowym 2022 roku.

Z danych branżowej organizacji World Gold Council, które przytacza „Rzeczpospolita" wynika, że w większości państw świata, w tym w Polsce znacząco ubyło w tym roku – w porównaniu do lat 2021-2022 – osób inwestujących w złoto.

Coraz rzadziej inwestujemy w złoto

Polacy kupili w tym roku ok. 11,5 tony inwestycyjnego złota, podczas gdy w zeszłym roku było to 19 ton, a w 2021 roku – 14 ton. Obecny poziom jest niewiele wyższy od tego z 2020 roku (9,3 ton).

Jak pisze gazeta, nadzieje na pobicie kolejnego rekordu złotych inwestycji Polaków przekreślił m.in. spadek tempa wzrostu inflacji, czy mniejsze obawy związane z wojną w Ukrainie. To właśnie po rozpoczęciu rosyjskiej agresji za nasza wschodnią granicą rozpoczęła się swoista gorączka złota.

Jeszcze w styczniu czołowi dealerzy złota inwestycyjnego liczyli, że mocno rozgrzany od czasu pandemii rynek zakupów indywidualnych inwestorów wzrośnie w tym roku do 23 ton. Teraz eksperci mówią o dwucyfrowym ilościowym spadku. – Zainteresowanie złotem jako dobrym pomysłem na ochronę majątku jest nadal duże, choć nie przekłada się to teraz na duże zakupy. Szacujemy, że w Polsce popyt w tym roku będzie niższy o jakieś 30–35 proc. niż w bardzo mocnym pod tym względem roku ubiegłym – mówi „Rzeczpospolitej” Michał Tekliński, dyrektor ds. rynków międzynarodowych i ekspert rynku złota w Grupie Goldenmark.

Spadek nawet o 50 proc.

Według szacunków Mennicy Skarbowej w mijającym roku Polacy kupili nawet o 40–50 proc. mniej złota w porównaniu z rekordowym ubiegłym rokiem. – Wysoko oprocentowane produkty oszczędnościowe w bankach, wysokie raty kredytów hipotecznych, a także wyższe koszty utrzymania rodzin sprawiają, że Polacy kupują mniej produktów z kruszcu – mówi Adam Stroniawski, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży w Mennicy Skarbowej.

Spadek zainteresowania złotem widać w wynikach spółki, która w trzech kwartałach tego roku uzyskała 539,7 mln zł przychodów ze sprzedaży. To o 38 proc. mniej niż rok wcześniej. Mennica na koniec września zeszłego roku notowała 24,4 mln zł zysku netto, w tym roku miała po trzech kwartałach prawie 3,8 mln zł straty.

Czytaj też:
Złoto z supermarketu. Nietypowa oferta sieci Costco nie dla wszystkich
Czytaj też:
NBP znów zwiększył zasoby złota. Są oficjalne dane za listopad

Źródło: Rzeczpospolita