Chłodniej w markecie. Centra handlowe szukają sposobów na ograniczenie zużycia energii

Chłodniej w markecie. Centra handlowe szukają sposobów na ograniczenie zużycia energii

galeria handlowa
galeria handlowa Źródło: Pixabay
Wygaszenie oświetlenia elewacji zewnętrznej, obniżenie temperatury, instalowanie paneli fotowoltaicznych – to kilka pomysłów na to, jak mogą oszczędzać energię centra handlowe.

Łatwo odgórnie zarządzić, by przedsiębiorcy zmniejszyli zużycie energii o określony procent, ale w praktyce osiągnięcie nawet 10-proc. ograniczenia może być bardzo trudne. Niełatwo jest szukać oszczędności w galeriach handlowych, które udostępniają kupującym ogromną powierzchnię – wymaga ona ogrzania, klimatyzowania, oświetlenia… Dyskonty i markety spożywcze potrzebują z kolei ogromnych ilości energii do utrzymania urządzeń chłodniczych.

Niższa temperatura i brak podświetlenia elewacji

Choć zadanie nie jest łatwe, to w efekcie w obliczu kolejnych podwyżek cen i ryzyka ograniczenia dostaw energii firmy na wyścigi wdrażają programy oszczędnościowe. „Rzeczpospolita” zrobiła przegląd strategii centrów handlowych „na trudne czasy”.

Polska Rada Centrów Handlowych przygotowuje dla swoich członków poradnik, w którym zarekomenduje m.in. obniżenie temperatury w pasażach i sklepach, ograniczanie i czasowe wyłączanie oświetlenia elewacji, reklam, parkingów czy korytarzy technicznych. Coraz więcej galerii handlowych dochodzi do wniosku, że nie ma sensu podświetlać elewacji przez całą noc. Wygląda to ładnie, ale nikomu nie służy, bo przecież na ulicach i tak jest ciemno.

Biedronka chwali się, że zmodernizowała sklepy

Patrycja Kamińska, rzecznik Netto Polska, powiedziała, że niewykluczone jest wcześniejsze zamykanie sklepów, w których i tak późnym wieczorem jest niewielu klientów. Agnieszka Koc, dyrektor działu ochrony środowiska w sieci Biedronka wylicza, że w latach 2018–2021 Biedronka zmodernizowała 1083 sklepy pod kątem mniejszego zużycia prądu. – We wszystkich nowych i odnawianych sklepach montowane są o 45 proc. bardziej energooszczędne zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła. Średnie zużycie energii w sklepach po remoncie spada o minimum 15 proc. – dodała.

Warszawska Galeria Północna uruchomiła właśnie 224 panele fotowoltaiczne. W sieci Factory zastosowano automatyczne sterowanie światłem, dzięki czemu można dostosować jego intensywność we wszystkich częściach wspólnych do aktualnych potrzeb.

Czytaj też:
Rządowa tarcza pomija nie tylko posiadaczy pomp, ale i wielu emerytów. Jest apel o zwiększenie limitu
Czytaj też:
„Ekologiczny brykiet torfowy” to ściema? Ekspert nie pozostawia złudzeń

Opracowała:
Źródło: Rzeczpospolita