Jak odkryć potencjał kryptowalut
Artykuł sponsorowany

Jak odkryć potencjał kryptowalut

Kryptowaluty
Kryptowaluty Źródło:Shutterstock
Kiedyś za towary czy usługi płacono muszlami. Potem popularnym środkiem płatniczym stało się złoto. Teraz, w erze cashless, coraz większą uwagę inwestorów przyciągają bezgotówkowe płatności – i to nie tylko walutami tradycyjnymi. Nową twarzą pieniądza stają się kryptowaluty. Jak przedsiębiorcze kobiety mogą w pełni odkryć i wykorzystać ich potencjał?

Kryptowaluty, jako cyfrowe środki wymiany oparte na technologii blockchain, przyciągają uwagę inwestorów, ekonomistów i entuzjastów technologii na całym świecie. Narodzone z intelektualnego buntu przeciwko skostniałym systemom bankowym, od czasu debiutu bitcoina w 2009 roku, przemieniły się z technologicznego marzenia w czynnik realnie kształtujący globalne rynki finansowe. A co najważniejsze – demokratyzujący. Każdy może skorzystać z potencjału kryptowalut, aby rozwinąć swój biznes czy zdywersyfikować portfel inwestycyjny.

Od czego warto zacząć?

Przed zanurzeniem się w świat kryptowalut warto zrozumieć podstawy jego działania: czym jest blockchain, jak działają portfele czy giełdy, jak wygląda proces tworzenia nowych kryptowalut czy sposób ustalania ich wartości. Chociaż cyfrowe waluty to po prostu kolejny rodzaj aktywa, porównywalny z papierami wartościowymi na giełdzie, to zapoznanie się ze specyfiką tego rynku umożliwi odkrycie jego potencjału w pełni. Podstawowe wiadomości o rynku kryptowalut można znaleźć m.in. w Akademii zondacrypto (zondacrypto.com/pl/akademia).

Nie tylko bitcoin

Mówiąc o kryptowalutach przeważnie myślimy o bitcoinie. Jednak bitcoin jest tylko wierzchołkiem tej góry lodowej. Istnieje wiele innych cyfrowych walut, które posiadają wysoką kapitalizację rynkową: Ethereum, Ripple czy Litecoin. Każda z nich ma unikalne cechy i zastosowania, które nadają jej wartość. Przykładowo, Ethereum to nie tylko kryptowaluta, ale również platforma technologiczna, na której rozwijane są zdecentralizowane aplikacje i smart kontrakty.

Inwestując w Ethereum nie kupujemy więc po prostu kryptowaluty, a inwestujemy w powodzenie projektu – i to właśnie nadaje temu aktywu konkretną wartość.

Na rynku istnieje wiele podobnych przykładów inicjatyw, które realizują pewien konkretny cel i skupiają wokół siebie społeczność. Ciekawym przykładem są również FanTokeny – tokeny klubów sportowych, które możemy kupić, aby wspierać daną drużynę w jej zmaganiach na boisku.

Przede wszystkim bezpieczeństwo

Jednym z największych wyzwań w świecie kryptowalut jest zachowanie bezpieczeństwa. Do niedawna na rynku funkcjonowało wiele podmiotów nieprzestrzegających przepisów prawnych. Jednak taki stan rzeczy nie potrwa już długo, przynajmniej w Europie, gdzie w czerwcu br. przyjęto rozporządzenie MiCA. Na przełomie 2024 i 2025 roku wejdzie ono w życie. To dyrektywa, która narzuca branży kryptowalutowej pewne ramy funkcjonowania i wymusza przestrzeganie pewnych przepisów.

Jej pierwsze efekty mogliśmy zaobserwować już w Estonii, gdzie lokalny regulator od kilku lat konsekwentnie podwyższa wymagania stawiane firmom kryptowalutowym. W efekcie z prawie 1500 firm działających na estońskiej licencji tylko 21 zdołało odnowić ją na nowych, surowszych zasadach. Ponad 95 proc. przedsiębiorstw zrezygnowało z próby dostosowania się do wymagań regulatora, stawianych przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników. To pokazuje, jak wartościowe jest korzystanie z usług podmiotów regulowanych i posiadających licencje, takich jak zondacrypto.

Przyznanie licencji, np. w Estonii, to proces często wiążący się przede wszystkim z kompleksowymi audytami działania firmy, które potwierdzają prawidłowość jej funkcjonowania i bezpieczeństwo przechowywanych środków.

Krypto w biznesie

Coraz więcej osób posiada kryptowaluty w swoich portfelach, co prowadzi do rosnącej popularności tego aktywa jako środka płatniczego. Co za tym idzie, coraz więcej przedsiębiorstw zastanawia się nad akceptacją cyfrowych walut w sklepach. Przedsiębiorcy dostrzegający ten trend i wdrażający go w życie mogą przyciągnąć nową, technologicznie zaawansowaną klientelę, która doceni użycie nowoczesnych metod płatności – szczególnie w przypadku płatności międzynarodowych. Przelewy międzynarodowe docierają do odbiorców w średnio cztery dni, płacenie kartą w innych walutach zazwyczaj wiążą się z dodatkowymi opłatami… Z kolei kryptowaluty potrzebują średnio 30 minut na dotarcie do odbiorcy, przy znacznie niższych opłatach. To szansa, z której warto skorzystać, prowadząc sprzedaż transgraniczną.

Współczesny rynek kryptowalut to nie tylko arena dla technologów. To przestrzeń, w której kobiety – liderki, inwestorki, przedsiębiorczynie – mają szansę kształtować nowy świat finansów.

Czy kryptowaluty staną się kluczem do pozycji w kolejnych edycjach rankingu najbogatszych Polek? Czas pokaże. Jedno jest pewne: kryptowaluty, dzięki decentralizacji i demokratyzacji, oferują płaszczyznę do rozwoju bez względu na płeć. To dla każdego ogromna szansa.

Szukając okazji do inwestycji w kryptowaluty, warto również zwrócić uwagę na tokeny emitowane przez giełdy. Przykładem może być token ZND od zondacrypto, który już teraz jest w trakcie emisji prywatnej, a docelowo ma być udostępniony wszystkim użytkownikom giełdy. Szczególną cechą takich tokenów jest to, że są zintegrowane z ich ekosystemem. Co za tym idzie, oferują użytkownikom pewne korzyści, mające zachęcić ich do częstszego korzystania z giełdy. To np. możliwość podejmowania decyzji o kierunku rozwoju giełdy, ale również nagrody za tzw. staking – przechowywanie aktywów na niej.

Autorką tekstu jest Agata Fit, Head of Customer Experience, zondacrypto.