Pieniądze to nie wszystko. Długa lista oczekiwań wobec pracodawców

Pieniądze to nie wszystko. Długa lista oczekiwań wobec pracodawców

Polska złotówka
Polska złotówkaŹródło:Shutterstock / Proxima Studio
Atrakcyjne wynagrodzenia to za mało, by przyciągnąć do firm specjalistów. Na takie ogłoszenia nie chcą odpowiadać także młode talenty. Od pracodawców oczekują nie tylko dodatkowych profitów, ale mają też jasno sprecyzowane cele. Jeżeli tylko zostaną spełnione, będą gotowi podjąć pracę w tej, a nie innej firmie.

Jeden z kilku popularnych serwisów ogłoszeniowych w sieci. W zakładce „Praca” znajdują się setki ofert zatrudnienia dla specjalistów w wielu branżach. Część z nich przyciąga większą uwagę internautów. Oprócz wynagrodzeń są zamieszczone informacje o rozwoju zawodowym, elastyczności pracy, równowagą między życiem zawodowym a prywatnym. Osoby poszukujące pracy zwracają też uwagę na CSR czy kapitał społeczny firmy.

Wynagrodzenie to tylko jeden z wielu ważnych aspektów, aby podjąć pracy

Zdaniem ekspertów rynek pracy stale się zmienia, a oczekiwania zarówno kandydatów jak i młodych talentów wobec potencjalnych pracodawców są coraz większe. Potwierdzają to kolejne badania czy ankiety przeprowadzane wśród pracowników.

„Wynagrodzenie przestaje być głównym czynnikiem, decydującym o podjęciu zatrudnienia w danej firmie” – tak wynika z najnowszego raportu „Siedem metatrendów na rynku pracy”, który opracowała firma Cpl, globalny dostawca innowacyjnych rozwiązań rekrutacyjnych. Potencjalni kandydaci, a zwłaszcza ludzie młodzi oczekują od pracodawców sprecyzowanego, pozapłacowego szeregu wartości dodanych.

Długa lista oczekiwań wobec pracodawców

Autorzy badania przekonują, że rozpoznali 20 kluczowych elementów, które należy rozważyć przy projektowaniu prawdziwie kompleksowej strategii firmowych wartości. Wśród nich, poza wynagrodzeniem, które nadal jest ważne, ale już nie najważniejsze czy decydujące o wyborze firmy, znalazły się: zachowania przywódcze, sensowność pracy, rozwój kariery, możliwość godzenia pracy z życiem rodzinnym czy społeczna odpowiedzialność biznesu.

Na tym jednak nie koniec zmian w procesie rekrutacji pracowników i ich utrzymania. Z raportu wynika, że w najbliższych latach firmy będą musiały wziąć pod uwagę emocjonalne i społeczne potrzeby kandydatów. Ważny aspekt w procesie tworzenia miejsca pracy będą stanowiły: inkluzywność, a nie ekskluzywność oraz różnorodność i włączanie pracowników w kulturę organizacyjną firmy.

Nowy model pracy napędza strategię pozyskiwania talentów

„Kluczowe znaczenie będzie miało również podjęcie proaktywnej odpowiedzialności za zdrowie i dobre samopoczucie pracowników pod względem fizycznym i psychicznym” – przekonują autorzy badania. – Wszystko to napędza strategię pozyskiwania talentów, w tym przyciąganie, zatrzymywanie i angażowanie na dalszych etapach współpracy – zaznacza Katarzyna Piotrowska, country manager w Cpl Poland.

Jej zdaniem w najbliższych latach rynek pracy będzie stawiał nie tylko na cyfrowo kompetentnych pracowników, ale na umiejętności z zakresu: krytycznego, innowacyjnego i zgodnego z ideą globalnego obywatelstwa sposobem myślenia. „Ponadto pożądanymi cechami będą też m.in. rozwiązywanie problemów, swobodna komunikacja, praca zespołowa i predyspozycje przywódcze” – czytamy w raporcie.

Kto wprowadzi zmiany ten pozyska pracowników

Katarzyna Piotrowska przekonuje, że kluczową filozofią w rekrutacji będzie myślenie poza tradycyjnymi granicami lub ściśle określonymi rolami i ponowne sformułowanie zadań w zależności od kompetencji i umiejętności pracowników. Takie podejście umożliwia również zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) czy wdrożenie automatyzacji procesów biznesowych (Robotic Process Automation).

To pozwoli pracownikom skupić się na pracy o wyższej wartości, zgodnej z ich predyspozycjami, a nie wykonywaniem prostych czynności. Z badania Deloitte, które firma przeprowadziła w ubiegłym roku, wynika, że organizacje oparte na umiejętnościach mają o 63 proc. większe szanse na osiągnięcie wyników niż te, które działają w aktualnie standardowym modelu.

Czytaj też:
Znana sieć restauracji wchodzi do Polski. Firma już zapowiedziała ekspansję
Czytaj też:
Polacy nadal oszczędzają „po staremu”. Zaskakujące wyniki badania